fredag, juli 31, 2009

What´s up Vecka 28?

Går in i graviditetens sista tredjedel. (Helt otroligt, snart är det dags ju!!)
Som vanligt läser jag (varje dag)gravid.se.
Detta är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade.
(Jag är ganska utmattad faktiskt. Jeje får säga till mig att vila. Jag har liksom inte tid)
Under dessa veckor kan jag räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. (Ja, det får man ju ta med en klackspark). Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut. (Ok, har inte känt. Däremot vaknar jag varje morgon av ett sjuhelsikes sparkande! Mysigt.) Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes. (Yes, nästa tisdag är det dags för det.) Det gick ju bra sist. Även en kontroll av eventuell blodbrist görs. Barnet är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Ska fortsätta att prata med Pyret för vid det här laget har det vant sig vid våra röster. Nutte!!! Vi pratar varje dag och längtar till oktober!!

1 kommentar:

  1. Lycka till med allt! Spännande med första barnet,

    Vill du läsa mer om graviditeten, så är du välkomen till min serieblogg!
    http://gravidserier.blogg.se/

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.