torsdag, augusti 27, 2009

v 32 då ja!

Behöver jag säga det?

..
Gravid.se!

"Din barnmorska gör vid varje undersökning en bedömning av barnets tillväxttakt och lyssnar på dess hjärta. Du ökar nu i vikt, snabbare än i något annat skede av graviditeten. Kanske förvånas du över hur stor din mage kan bli. (Ja jag blir nästan chockad när jag råkar titta till i en spegel eller skyltfönster!! Shit, typ, är det JAG??) Snart har livmodern intagit det högsta läget som den kommer att ha, ungefär 12 cm ovanför din navel.

Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös.

Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet.

Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - (det är därför det är lite mindre aktivitet i maggen) men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon.

Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt. "

Ja som sagt!! Vi längtar. 8 veckor är lång tid men ändå är det ju inte det. Jag tycker tiden gått hur snabbt som helst.

Den som väntar på nåt gott!

2 kommentarer:

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.