fredag, september 18, 2009

Kolhydratfri kost

Igår när jag låg på britsen och barnmorskan tittade på mina svullna, vattenfyllda fötter ordinerade hon en kolhydratfri kost.
-"Ja missförstå mig inte", sa hon,
"Men ett tips är att minska på bröd, pasta, godis, potatis, chips..."
Jag slutade lyssna där.
WHAT!??
Vad ska jag DÅ äta?
Kött och kött eller?
Hm, nä... utan grönsaker: det där som jag varit sååå dålig på att äta senaste halvåret.
Ost, mjölk, yoghurt, kött, fisk, frukt med flera nyttiga saker är bra. Ja man kan säga att det är som viktklubbs program jag gick på förra våren. (Å då gick jag ner nästan 15 kg).
Fick så dåligt samvete för Pyret.
BM trodde jag skulle tappa ett par kilo vatten på en gång om jag gör detta nu.
Ingen tvekan: Nu ska vi bli nyttiga igen!

5 kommentarer:

  1. tack fina du för fina ord!


    haha ja det är inte lätt att äta det man SKA när man är gravid, men vill ju äta det man är sugen på!!
    men när du närmar dig förlossningen är det ju otroligt viktigt med kolhydrater för att du ska orka!!

    kram

    SvaraRadera
  2. Det hade jag aldrig klarat. Lever på kolhydrater. Får dock min dom om 2 veckor då jag ska testas mot graviditetsdiabetes. Lite smått nervös är jag allt

    SvaraRadera
  3. U: Jag var oxo nervös inför glukosbelastningen men du ska inte oroa dig. Inte måla fan på väggen innan.., som man säger. Inte bra för dig och inte bra för bebis att oroa sig,. När ska du ha din lill*?
    E: Nej det är inte lätt, verkligen inte. Och jag får nog äta lite mer kolhydrater när det närmar sig, för som du säger: det ska man ju ladda med- massor!!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  4. Hm, förstår hennes poäng på ett sätt, jag själv körde med låg-kolhydratkost innan jag blev gravid eftersom det gjorde mig mindre uppsvälld.
    MEN, då man är gravid ska man egentligen inte experimentera med dieter eller skära ned extremt på ett visst livsmedel... kolhydrater är livsviktigt för bebisens tillväxt.
    Så, att äta nyttigt och varierat är alltid ett bra tips, utan att ta till extrema metoder ;)
    kramar

    SvaraRadera
  5. Jag tänker alltid på bebis bästa och kommer inte vara extrem i detta fallet. Bara ta bort lite pasta/potatis och ris och lägga till mer grönsaker =) Tack! Trevlig helg! Kram!

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.