onsdag, oktober 07, 2009

Exakt TRE veckor kvar!!

Skippar mycket av läkarpladdret som står på alla sidor. Börjar bli lite uttjatat känner jag! =) Men vill ta med detta:

Barnet är ca 36 cm från huvud till stjärt och vikten ungefär 3,2 kg.
Barnet vikt ökar snabbt. Det kan växa med upp till 28 g om dagen. (So do I hihi...)

Barnet rör sig mindre nu. De stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. (Ja det är verkligen så. Ibland har jag varit orolig för det verkat så stilla, men så har Pyret satt igång att gympa igen, som för att visa: Mamma, jag är här!)

Alla inre organ är färdigbildade och i tarmarna finns en grönsvart, klibbig avfallssubstans som kallas barnbeck eller mekonium. Det består av utsöndringar från matsmältningssystemet blandat med lanugohår, gallpigment och celler från tarmväggen. Barnbecket kommer att tömmas ut antingen före eller efter födseln. (Låter ju sådär mysigt...)

21 dagar kvar!! Det är ju så liiiite dagar... Både "HJÄLP" och "WIIII". Vi längtar, men samtidigt är det ju skrämmande. På ett härligt sätt! Ja ni som varit med om det vet nog vad jag menar!

4 kommentarer:

  1. oj, snart är pyret fullvuxen bebis! dags för storken att titta förbi ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det är så! From v 37 räknas bebisen som fullgånget och inte för tidigt fött om det skulle födas, så det känns skönt (med tanke på bland annat tillväxt- nu är det en fullt utvecklad bebbe, och även försäkringar mm)Jag tror storken kommer inom 14 dagar... =) Men vi får se! Kramis!

    SvaraRadera
  3. 3 veckor kvar, fy fasiken vad häftigt! Jag kan rekomendera att föda barn, det är det häftigaste jag någonsin gjort!! (så dum är jag)
    Marika

    SvaraRadera
  4. wiiiie! snart är det dags för oss, man fattar liksom inte!

    kram!

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.