måndag, oktober 05, 2009

Hej tjockis, hur är läget?

Till alla som:
1) känner sig feta


2) är feta


3) är gravida och får höra minst en gång om dagen "hallå tjockis", "vad stoooor du är, är du säker på att det är EN?"


Tydligen har man all rätt i världen att kommentera en kropp som sitter på en gravid kvinna. Det kan gälla magen, rumpan som växt till sig lite, tuttarnas utseende and so on.
Mycket märkligt fenomen och om jag ska vara ärlig är jag liiiite smått irriterad på det.
Jag är inte tjock- jag är gravid.

Och till alla tjocka/överviktiga: stay happy and strong. Mothugg till era kommentarer ni får:
" jag må vara fet, men du är ful och jag kan banta".
Alla är vi ägare till våra egna kroppar.
..

Tro mig, jag har varit överviktig och det är inget kul att höra att man är tjock, vare sig man styr över det själv eller inte. (Nu pratar jag inte om mig själv här--->)Det finns faktiskt de som gör allt för att gå ner i vikt men inte kan, (kan vara ämnesomsättning osv) eller det går saktare för vissa än andra. Eller ja: de kan inte sluta äta onyttigt. De mår dåligt på nåt sätt och maten/godiset/kakorna eller vad det nu kan vara tröstar. De KAN sluta men låt DOM märka och besluta när det är dags för "förbättrat liv". Alla VET vad som är nyttigt/onyttigt, bara att vissa väljer att leva nyttigt/onyttigt.
Alla väljer vi själva. Du har alltid ett val.
..

Jag har själv haft race mot vågen. Jag gick ner förra våren, 15 kg. Det var för att jag inte trivdes med att ha övervikt. Jag kommer, efter förlossningen, försöka kommer ner till målvikten 60 kg. På ett hälsosamt sätt: med hjälp av viktklubb.se. För att trivas med mig själv och för att jag vet att kroppen mår bättre av att inte vara fet. Inte för att nån annan säger till mig att jag behöver eller på grund av nåt annat.

3 kommentarer:

  1. GO FIA, GO FIA!!!!!! rätt till punkt o pricka!!

    SvaraRadera
  2. ja vikten är faktiskt inget man ska kommentera eftersom personen i fråga kan ta illa upp. Självklart tycker jag att man alltid kan säga att vad fiin du är, vilka fina ben du har eller vad det nu kan vara, men att påpeka vikten är bara onödigt.

    Jag stör ihjäl mig på folk som säger ååå vad tjock, eller åh vad stor du har blivit nu bara för att jag har fått en stor mage. Det försvinner ju, men just NU känner jag ju mig stor eftersom det inte är nåt som brukar vara där :-).

    bra inlägg!

    kramar

    SvaraRadera
  3. Visst är det tråkigt och tröttsamt!
    Kram på dig gravida kvinna :-)
    Marika

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.