torsdag, oktober 15, 2009

Snart ska vi träffa vår little rasquel

Det är bara 14 dagar kvar nu....
Info från gravid.se:
"Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar.
(Jaaa, jag är såå trött hela tiden. Inte så jättemycket förvärkar dock. Ibland bara)
Livmoderhalsen mognar för förlossningen. Livmodern tar nu upp all plats i bäckenet och en stor del av buken. Den trycker mot bröstkorgen, och det kan hända att du känner dig riktigt besvärad av graviditeten nu.
(Hmm, nja inte besvärad- Det är ju för en go´sak=) )
Har du blivit rödflammig i ansiktet, så beror det på att hjärtat och blodomloppet arbetar hårdare än någonsin med.
Förmodligen börjar din vikt plana ut och vissa kvinnor går till och med ned i vikt den sista veckan före förlossningen.
(Ok... Ja jag hade bara gått upp 0,3 kg på en vecka sista kollen hos BM)
Barnet väger nu ca 3,5 kg och är omkring 37 cm långt från huvud till stjärt.
Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära. Barnet sväljer hårstråna tillsammans med andra utsöndringar och allt hamnar i matsmältningsapparaten. Det kommer ut som barnbeck vid första tarmtömningen.
I lungorna ökar produktionen av ytaktivt medel ytterligare, samt lungmognaden.
Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå.
Nu kan det vara svårt att märka barnets alla rörelser."
(Ja DET har jag märkt. Ibland är det så tyst så tyst. Men då brukar jag buffa lite på magen och då svarar Pyret med en liten buff eller lite bök.
The little rasquel... =) Snart kommer du ut till oss <3>

2 kommentarer:

  1. Åhh så spännande =)
    måste kännas heelt otroligt att ni snart ska få möta er lilla!
    Själv kan jag knappt föreställa mig att man kommer vara mamma om 3 månader.
    Ja, visst är det skoj att kolla runt på gravid-sajter och faktarutor :) nåt att fördriva dagarna med!

    SvaraRadera
  2. oj grattis:D vi kan byta,... ajg har typ 4 månader kvar:P

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.