tisdag, mars 30, 2010

Försäkringar och sånt

Snart kommer ju som bekant deklarationen hem i brevlådan.
Då ska alla kontrolluppgifter fram ur gömmorna och jämföras med siffrorna på deklarationen.
Gör ni så?
Många gör det inte, men jag kan rekommendera att göra det då jag har en kompis som siffrorna var fel på och istället för att betala tillbaka fick hon efter kontroll pengar tillbaka.
Men jag vet... Pappersarbete är inte högst på listan precis...
Likaså med försäkringar-
kollar ni över dom då och då?
Jag är själv dålig på det, men gör det ibland faktiskt (jag vet; Pelle Redig)
Summorna kan diffa på flera hundra kronor i månaden och för de som (typ jag då) inte har överdrivet mycket pengar betyder det skillnader på en del om året.
Jag var i kontakt med ett företag sist jag skulle kolla över mina försäkringar.
Insplanet heter dom.
Som de själva beskriver sig:
"Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare för konsument- och motorförsäkringar. Vi hjälper över 1 000 personer om dagen att se över, jämföra och köpa försäkringar."
De var till stor hjälp vid min kontakt med dom, då jag kollade över min hemförsäkring och personförsäkring. Man har ju noll koll på det faktiskt!!
Det bästa av allt är att slippa kolla runt med alla bolag man har utan de kollar ju allt åt en och ett plus:
det inte kostar något att se över varken sak- eller personförsäkring! Och dessutom; de tar inget extra. Det är alltid samma pris oavsett om du går via Insplanet eller direkt till försäkringsbolagen.
Vad de mer kan göra är att de kan kolla över hur mycket man kan spara på sina lån och krediter. Det har jag inte testat då jag inte har så mycket krediter och endast ett par stycken lån (bil och CSN) men för de som har en hel del av detta kan det säkert vara bra att kolla över!
Bara ett tips så här på tisdagkvällen.

3 kommentarer:

  1. Jag tillhör den skaran som inte sparar kontrolluppgifterna. Jag har ett extremt bra sifferminne så jag memorerar summa och vart pengarna kommer ifrån både på mig och sambon, lite överkurs kanske..men den gåvan har jag fått :)

    Har du fått din deklaration än? Du kanske kollar med ditt bank ID på skatteverket? Jag fick min idag och får tillbaka 6.300 bananer!! Gott till sommaren! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Oj det var rackans så bra sifferminne!! Imponerande =)
    Jo jag har kollat på nätet och hoppas intensivt att det ska stå andra siffror i brevet som kommer i brevlådan... (bet tillbaka över 3000... kulijuli. Not.)

    SvaraRadera
  3. Tror att det är bra att göra bra jämförelser på försäkringar så man vet vad som erbjuds.
    Gotrygg.se har samlat ihop en heldel bra info från olika försäkringar.

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.