torsdag, april 08, 2010

Sparkonto till barnen

I Villaguiden står att svenska föräldrar i genomsnitt sparar 500 kr per månad till sitt barn.
Vi sparar 300 kr per månad till Elin och nu får jag nästan dåligt samvete.
Borde vi spara mer?
Jag känner folk som sparar både mindre och mer än vi.
För vår del är 300 kr lagom nu, och sen när jag börjar jobba kan vi ju spara mer så klart.
Jag ska inte fråga hur mycket ni sparar till era barn, men ligger det kring 300 eller mer?
Ja, nu frågade jag ju indirekt, men det är rätt intressant att veta.
Ni kan ju alltid vara anonyma om ni vill ;)

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Våra båda barn har faktiskt fått sitt barnbidrag till sitt sparkonto från födslen.
    dom blir nog glada sen när dom fyller 18:)))

    SvaraRadera
  2. Vi sparar 100kr per barn, kanske låter lite men blir ett en liten start i livet när de flyttar...mor och far föräldrar sparar med vet jag. Får man ex 3 barn kan 500kr per barn vara rätt mycket...

    SvaraRadera
  3. Jag och Daniel sparar så killarna får 200kr i månaden var på sitt sparkonto... vi började spara ganska sent men det har faktiskt hunnit blir en bra slant redan nu.
    Man får ju känna efter lite själv vad som passar ekonomin för tillfället.
    Förhoppningsvis så kommer dom ju tjäna lite egna pengar sen när som kan börja sommarjobba osv...
    Vi har väl klarat oss ganska bra utan några miljoner på banken? ;)
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Har faktiskt ingen summa per månad. De månader vi har gott om pengar sätter vi istället in en 1000-lapp eller vad som känns bra. Vissa månder har man helt enkelt inte råd. DEssutom har farmor o farfar köpt aktier till barnen och redan nu har de mycket på sina konton så jag känner ingen panik =)
    När vi jobbar båda två kommer det att gå in ett par hundra till vardera varje månad...hoppas jag =)
    Man får helt enkelt spara så mycket man känner att man kan i nuläget.
    Kram på er!

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.