måndag, augusti 30, 2010

SPARA PENGAR

SPARA och SLÖSA är namnen på två små figurer, som bor hos mig. De sitter på varsin axel.
En är röd och en är vit och de ska då alltid ställa till med bråk!
Oftast talar den röda högre än den vita, men som småbarnsförälder har "alla bäckar små" kommit att användas flitigt i vårt hem och jag försöker skärpa mig.
Till exempel:

1) rabattkuponger
Jag har aldrig använt saxen så flitigt som nu och klipper frenetiskt ur varenda kupong jag hittar som kan vara bra att ta med sig till ICA, H&M, PREEM, you name it. Tre kronor hit, fem kronor dit... ja alla bäckar små

2) bonuskort
Till exempel ICA-kort. Vi handlar numera på ett ställe och samlar poäng. Det lönar sig i längden, jag lovar. Det är mycket trevligt när det dimper ner en värdecheck som man glatt kan vifta med nästa gång man står i kassan och ska betala. Några poäng hit, poäng dit... ja, alla bäckar små

3) spara mynt i burk
Lite växelpengar hit och växelpengar dit... ja alla b... okej ni fattar. Och det är jäkligt roligt att se pengahögen växa. Inte lika roligt att bära iväg skiten till banken för det ska ju in på kontot också, men det får man Jeje ta ;)

4) skriva lista
Då blir det inte (så många) onödiga köp som det annars kan bli när man ska handla. "Ohh se där Ballerinakex måste vi köpa och ha hemma om nån kommer på spontanfika. Och titta. Glass! Det vill vi ju ha hemma ifall vi blir sugna". Ehh nä, stopp och belägg. Bättre att masa sig ut och köpa gottet när man e sugen. Är det värt mödan så okej, men finns det hemma så inte fasen finns det k v a r när spontanfikat ringer på dörren

5) sälja av
Jag är levande bevis på att det j a g tycker är skräp eller de kläder jag inte använder; det kommer till pass hos någon annan. Jag la ut kläder på Tradera och vips så har jag nu ett par extra hundralappar på kontot (som jag kan spara spendera på något, till exempel på Tradera)

6) göra storkok
Jag tycker det låter så husligt och helt enkelt toppen. Jag m å s t e börja anamma detta fenomen som alla (?) morsor gör. Storkok.
Har ni nåt tips på något gott och bra som man kan fylla frysen med? Gärna som passar stora som små (Elin ska helst inte ha för mycket kryddor eller salt. Det blir inga roliga blöjor av den mixen.)

Fler spartips? Skriv en kommentar. Kanske skriver jag en bok om det någon dag, vem vet.

2 kommentarer:

  1. Köttfärssås funkar alltid, till stora som till små. Bara att ta bort lillans portion innan saltet, lite andra kryddor vill hon nog ha =)
    Annat som är bra är kalops...mumma. Inte svårt att göra - sköter sig självt!
    Paj, dela i lagom bitar o frys...
    Ja, det finns ju hur mkt som helst men jag vet! Det är skitsvårt!!
    Säger jag som nu mer har matkasse =)

    SvaraRadera
  2. matsedel för veckan e bra. ha man planerat lite å redan handlat hem prylarna för veckan så bli de inga små handlingar , som ofta bli dyrt i längden,, ;) <3 jåsse ( gör detta dock inte detta själv nu, men har gjort å sparade ihop en del slantar ;))

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.