tisdag, februari 22, 2011

I AFFÄREN IDAG

Jag går igenom ICA och stannar till vid barnmaten.
"Köp 6 burkar Semper, få 10 kronor i rabatt", läser jag på en rabattkupong.
-YES! Vilket kap, tänker jag.
Stoppar ner 6 burkar i korgen och drar mig mot kassan (efter att givetvis även stoppat ner allt jag behövde och sedan lite till.)

Väl framme vid kassan märker jag att hon nog är ganska ny, hon som sitter bakom apparaten.
(Jag märker det på att jag inte sett henne där tidigare. Och jag handlar där varje dag)
Ny är hon, det märker jag när hon ska slå in grejerna.
Eller HALLÅ, slå in?? Det gjorde man ju 1989. Numera draaar man ju förbi grejerna, förbi en scanner.
Men i alla fall. Det går rätt sakta för henne.

Vad ska jag komma till egentligen??
Jo lugn i stormen, det kommer.

När jag gått igenom kassan, betalat och lett och varit allmänt ansträngt trevlig mot tjejen (jag var trött och ville inte ägna en minut extra i affären. Ville hem) och börjar gå mot utgången ser jag på kvittot att HALLÅ!! Rabattkupongen på didär 6 burkarna Semper har inte blivit registrerad.
?
Jag gav ju den till henne.
?
Vänder mig om, ler bestämt mot henne och går fram med kvittot i högsta hugg.

Jag:
- Den gick ju aldrig in den där kupongen!
Nya kassörskan:
(i falsett) -Jaså gjooooorde den inte? Jag slog ju in den?
Hon tittar frågande på mig.
Jag tittar frågande på henne.
Han bakom mig i kön tittar frågande och mycket irriterat på mig.
Tanten mittemot tittar frågande och snett på mig, under lugg.
HALLÅ. Det är inte jag som gjort fel.

Nya kassörskan till mig:
- Tog du verkligen Sempers baaara?
Jag:
- Eh ja.

Hon gjorde efter lite tvekande och övervägande en retur och gav mig tio kronor.
Jag muttrar tack. Är glad att jag ääääntligen får gå hem.

När jag väl kommer hem och packar upp märker jag att det jag  handlat var fem burkar Sempers.
Och en burk Hipp.

Oups. Alltså inte 6 burkar Sempers.
Det var nog för att jag var trött. Såg inte riktigt skillnad på... märket... eh, oj, jag som blev så sur... och hon som är ny. Stackars henne som råkade ut för mig en sen tisdagseftermiddag. Hon gjorde ju inget fel.
Ajdå som det kan gå.
Semper; Elins favorit just nu. MammaFia; inte den nya kassörskans favorit
Bild: http://www.semper.se/press
Nu när jag funderar så här efteråt... Det är ju inte klokt vad principfast man jag blir när det kommer till det här med kuponger. Jisses.

3 kommentarer:

  1. Allt är förlåtet när man är svintrött,-) Puss o kramis

    SvaraRadera
  2. Händer även den bästa :)...var glad för att du inte behövde plocka fram burkarna igen på bandet

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.