söndag, juni 17, 2012

LED

Jag har lite tur måste jag säga, för tillfället.
Bland annat har jag precis vunnit lampor i ett lotteri. LED-lampor.
Jag blev jätteglad. Fast jag vet inte vad det är egentligen. LED-lampor? Lite komiskt. Att inte veta vad det är. Eller jag vet inte. Vet alla vad det är 2012?
Att det är efterträdaren till glödlampan, det har jag förstått. Men sen vet jag inte så mycket mer.

Jag kollade upp det!
Det måste jag göra när jag inte vet något, och särskilt eftersom jag ska hämta upp vinsten om cirka en vecka. Och jag kan inte ljuga när jag står mitt emot vinstutdelaren. Måste veta!

"Ledlampor är för närvarande det överlägset bästa alternativet ur alla synpunkter", står att läsa på Ljustema.se.
Ok. Låter ju kalas.
Tekniken kan jämföras med vanliga halogen- och glödljus.
Ok. Inget konstigt med Led alltså.
Livslängden är lång och de är extremt energisnåla. Man sparar snabbt in kostnaden för inköpet.
De är alltså lite dyrare. Men man sparar in. Bra!
I snitt är lampan betald inom två år bara genom det man sparar i elkostnad.
Mycket bra.
Jag undrar om de har utelampor?
Jajemen.
Kollade in Ljustema.se och visst har de det:
Så. Nu gjorde jag lite reklam också ;)

3 kommentarer:

  1. Grattis, värst vad du vinner just nu :). Bra med LED är att dom inte blir varma heller!
    Kraaaam

    SvaraRadera
  2. Led lampor är framtiden. Blir bättre och bättre hela tiden. Det är enkelt att byta ut vanliga ljuskällor, som glödlampor och halogenlampor, mot motsvarande led lampor. Sparar mycket energi.

    SvaraRadera
  3. Hehe, som lysdiodsnörd tycker jag det är lite kul att det blir vanligare med LED-lampor i alla dess olika former. :) Men att det alltid är det bästa är en överdrift, det är nämligen så att i ärlighetens namn är det svårt att få exakt den ljusåtergivning som man har i en glödlampa, dessutom är de ledlampor som har samma form som glödlampor ofta fula. Annars är de bäst till allt och jag har hela huset fullt av dem. :P

    SvaraRadera

Kul att du vill säga något!
Det visar att du engagerar dig i det jag skriver o det gör mig happy happy.